ENTREVISTAS A HOMES QUE AMAN CORUÑA
Entrevista a Héctor Carré.
(Héctor Carré fotografado por Esther García na Tate Modern)
Mª R. Soto: “Amo A Coruña, pero amo
máis a verdade”, igual pensas así, pero en calquera caso, prezado Héctor,
algo amarás a cidade en que naciches e na que parte da túa familia xogou un
papel importante. Dinos algo ao respecto: en que rúas coruñesas xogaches?, onde
estudaches o bacharelato?, houbo algún profesor que che deixase boas
lembranzas? , e que nos podes dicir da pegada cultural, talvez galeguista ou
galeguizadora, que supuxo para ti formar parte desa túa ilustre familia?
-Antes de ser un parque propiamente dito,
Santa Margarida era o monte. Un espazo medio salvaxe no medio da cidade, cheo
de pradarías, ruínas e unha canteira
abandonada. Alí ía eu a xogar. A nosa xeración estaba criada moito máis a monte
que a actual. Recordo que unha vez xogamos a tirarnos pedras, xusto ata que un
de nós atinou a darlle na cabeza a un inimigo de xogo. O sangue totalmente real
que manaba da testa do rapaz detivo de inmediato as nosas invencións infantís. O
tremendo enfado da miña nai cando lle contei o incidente deixoume moi
desacougado. A ela xogar a guerra con pedras reais parecíalle unha actividade
bárbara e arriscadísima. Máis aínda así eu seguín tendo a responsabilidade
sobre os meus actos cando baixaba só a xogar na rúa, tendo sete ou oito anos.
Creo que nesa ocasión fun consciente por primeira vez de que as nosas aventuras
podían rematar con algún de nós completamente esfolado.
O bacharelato curseino no Instituto Masculino.
Neses tempos ata os centros públicos discriminaban os alumnos por sexo. Estudar
non estudaba gran cousa. Case sempre me chegou con atender ao que os profesores
explicaban na clase. O certo é que cando cheguei á universidade me faltaban un
par de hábitos que non favoreceron a miña integración: O costume de estudar
regularmente e o costume de ter rapazas da miña idade ao meu redor.
Naturalmente o intento por afacerme a unha das carencias interfería na
posibilidade de atallar a outra. Finalmente o internacionalmente recoñecido
nivel educativo da universidade patria fixo o resto á hora de convencerme para
abandonar aquel antro de sabedoría.
Cando hai que investigar algún crime a
policía sempre comeza a sospeitar pola familia e os achegados. No meu caso,
pertencer á miña familia fíxome crecer entre libros. Só por iso xa pagou a pena
ter que cargar cos inconvenientes que calquera relación familiar provoca entre
os seus membros.
-Falemos algo da
túa traxectoria profesional: escribiches guións, dirixiches películas,
publicaches libros, non hai tanto aínda estreouse un teu documental, Post
truth times, de feitura eu diría que impecable, ben valorado por un sector
da crítica (foi seleccionado polo certame independente Raindance Film Festival,
que se celebra en Londres, Roma International Film Festival, FICIP Buenos
Aires, OUFF Ourense, Festival Política de Lisboa, licenciado en 35 territorios...).
Dinos cal é a faceta que máis valoras, cal é o logro que destacarías, a que te
dedicarías ao cento por cento se estivese na túa man facelo. Un pensaría que
talvez che gustase ser xornalista tamén...
-O que máis valoro é que conxugo eses
verbos que utilizas en pasado, pero tamén os conxugo en presente e en futuro.
Eu nunca tiven un traballo que non estivese relacionado co audiovisual ou o
literario. Por iso podo dicir que teño a sorte de poder dedicarme ao cento por
cento ao traballo que me gusta. É un privilexio poder dicir que frases como “odio
os luns” carecen totalmente de sentido na miña experiencia persoal. Canto ao
xornalismo non só me gustaría, senón que o considero unha arte irmá á miña,
especialmente no campo documental. No caso de Post Truth Times ata creo que podería considerarse un traballo
xornalístico.
-Eu lin ata o momento só un libro teu, Hai
que matalos a todos. Dediquémoslle un momentiño, por favor. Hai unha certa
dose de pesimismo, moita de realismo, outro tanto de escepticismo... Calquera
confía hoxe en día no progreso da nosa sociedade, está claro. Cando Néstor di: A
xente que ten o poder intenta abusar del para o seu beneficio, e se os
deixásemos sen opoñer resistencia, terminariamos todos como os indixentes da
praza, Tesa respóndelle que o medo pode ser máis forte que a xustiza. Creo
que aquí hai un bo núcleo no que centrarnos. Vivimos realmente metidos ata as
abeacas nesa dialéctica? Hai esperanza? E a outra grande cuestión que formulas
no libro: Hai alguén por riba da lei (a propósito do leit motiv central da novela: o fillo do rei atropela de noite un
ser humano e este morre), é unha pregunta retórica (porque todos sabemos que esa
é a diferenza entre a monarquía parlamentaria –por riba da lei só está a lei- e
a monarquía absoluta)?
-Néstor non fala dun sistema político en
particular. El cre que ese comportamento forma parte da natureza humana. Evidentemente
non cre que todas as persoas que chegan a ter certo poder vaian intentar abusar del para o propio
beneficio, pero a pulsión sempre existirá. Aí é onde el di que os sistemas
políticos e a cidadanía teñen a obriga de poñer garantías que impidan caer na
tentación aos que poden facelo. No relativo á nosa sociedade creo persoalmente que
aínda faltan anos de exercicio da democracia para que os seus valores se
asenten. A día de hoxe temos unha herdanza de nepotismo e autoritarismo herdado
que non se esquece dun día para outro, nin sacando unha lei no BOE ou no DOG. A
segunda pregunta é un corolario da primeira. Todos temos a responsabilidade de
non permitir que os poderosos saquen proveito da súa posición. Para iso hai que
interiorizar cousas que non encaixan coas lóxicas partidistas nas que seguimos desenvolvéndonos.
Por exemplo, perdoando as faltas que favorecen os nosos intereses. Hai que
poñer o respecto á lei por riba dos nosos intereses particulares pero sobre
todo hai que considerar que certos valores éticos como o respecto á verdade e a
honestidade son esenciais para a convivencia. De nada val a lei cando a
poboación considera normal roubar ao próximo sempre que se poida facer con
seguridade de non ser castigado.
(Héctor Carré e N. Chomsky. Foto tomada de Internet)
-Nótase que es un home que sabe o que é
ter unha cámara na man... Hai secuencias no libro que son absolutamente de thriller cinematográfico, o ritmo
narrativo e o ritmo dun filme é sempre o mesmo ritmo? Cal condiciona a cal? Por
certo, cales son os modelos que tes presente cando fas cine?
-Aristóteles no seu tratado sobre a Poética estuda como un todo diferentes
manifestacións artísticas como o teatro, a poesía e a narración épica. Seguindo
a túa broma, non quero dicir que eu sexa máis amigo de Aristóteles que de Platón,
pero crendo que para contar historias é necesario ter amizades tanto no mundo real como no das
ideas, entendo que en todas as manifestacións artísticas as influenzas son
mutuas, e de forma moi especial entre o cine e a literatura. Non hai que
esquecer que o thriller
cinematográfico articúlase en gran parte na época en que Chandler ou Hammett
traballaban nos estudios de Hollywood. Pero por outra banda o feito de ler non
só consiste en comprender conceptos se non tamén en imaxinar situacións,
lugares, atmosferas etc. Polo tanto, á hora de describir eses elementos, a
cultura audiovisual tan presente no noso pensamento ten que influír por pura
necesidade na narrativa actual. Volvendo a Aristóteles, el di que a historia
consiste nas peripecias que os personaxes teñen que superar. Xeralmente canto
máis importantes dramaticamente sexan esas peripecias maiores serán os cambios producidos
nos personaxes, e iso é o que finalmente crea o ritmo dramático da historia. Despois
estaría o ritmo narrativo, a forma de contar, organizado en torno a dicotomías
tipo: Frase curta, frase longa, montaxe picada ou plano secuencia. Para min o
ritmo máis importante é o outro, o dramático.
-Do teu traballo unha das cousas boas é viaxar.
Estás de acordo? Retoma para nós algún lugar fascinante ao que che levou a túa
profesión.
- Estabamos no MIT de Boston. Ao fondo
había un póster de Bertrand Russell, diante do póster estaba Noam Chomsky en
carne e óso falando á cámara, mentres eu miraba polo visor e facía as
preguntas. En momentos así podes chegar a crer que formas parte da cadea,
afortunadamente eu era suficientemente adulto para entender que só se trata
dunha ilusión. As veces tócanche cousas tan boas como esa, pero outras tes que viaxar
a cidades que non son tan agradables e tes que aguantar personaxes moitísimo
menos interesantes.
-Héctor, sabemos que non desprezas a cociña. Que é
o que mellor che sae?
-Cociño como calquera nai ou pai que
cociña habitualmente, cousas máis ben sinxelas pero engadindo algún sabor doutras
cociñas como a salsa de soia, o coriandro etc. Mentres estou facendo esta
entrevista estou a cocer un caldo para unhas filloas que prometín á
descendencia. Como curiosidade direiche que por algún motivo que non alcanzo a
comprender detesto particularmente os programas de cociña das televisións.
-Dinos agora que estás lendo estes días.
-Non sei se será por levarlles a contraria
aos intolerantes que desprezan os emigrantes estou a ler varios autores que
emigraron dos seus países por diversos motivos. Acabo de rematar unha magnífica
novela de Abraham Verghese, un médico de ascendencia india nacido en Etiopía,
que conta a historia de dous irmáns en Addis Abeba. Chámase Cutting for Stone, un título con tantas
connotacións e de tradución tan complexa que en castelán foi titulado Hijos del ancho mundo. Antes lera La casa
de la Mezquita, dun escritor persa exiliado en Holanda chamado Kader
Abdolah. As dúas historias son extraordinarias narracións sobre a evolución de
dúas familias no escenario da transformación dos países nos que acontecen. Hai
uns meses lera tamén varias novelas de Khaled Hosseini, que tamén é un médico procedente
da cultura farsi, pero no seu caso natural de Afganistán, e que como Verghese
desenvolve a súa carreira literaria nos
Estados Unidos. Os tres son moito máis que
recomendables.
-Xa nos despedimos aquí. Foi un pracer conversar
contigo. Toda a sorte do mundo nos proxectos futuros. E moitas grazas por
compartir do teu tempo connosco.
-Son eu o que che agradece que me deas a
oportunidade de poñerme en contacto cos seguidores do teu blog, que se hai que
xulgalo pola súa calidade, estou seguro que serán lexións. Unha aperta moi
forte para ti e para todos eles.
(Autorretrato)
Ningún comentario:
Publicar un comentario