VISITANDO
Visitamos Sepúlveda. Sepúlveda (que palabra eufónica…) e mais
as chamadas Hoces del Duratón. O
Duratón é un río, afluente do Douro, que no tramo medio fai unha serie de
meandros e é aí, nunha contorna de extraordinaria beleza no outono, onde se
achan esas foces: ese territorio foi declarado parque nacional (Parque Nacional de las Hoces del Duratón).
Vemos na páxina máis veces citada neste blog (Hispania Epigraphica) que Duraton
é voz prerromana. Duratón pode ser
un topónimo, hai un lugar así chamado a poucos quilómetros de Sepúlveda, moi
rico arqueoloxicamente (de feito é merecente doutra páxina noutra ocasión, aí
por exemplo aparecerá unha das inscricións dedicadas ás Matres), e é tamén
antropónimo: Cabuniaegino / Doider[a
Ae]tridia/[n]a pro salut[e] / [D]uratonis fi(lii) / Polecensium / l(ibens)
m(erito) s(olvit). Nesta inscripción atopada en Aguilar de Campoo, dedicada
ao deus precristián Cabuniaegino (un
epíteto que moi posiblemente se poida relacionar con estoutro con r ben documentando no occidente peninsular:
I(ovi) O(ptimo) M(aximo) / Cabur/nianu[s]) e conservada no museo de Santander,
vemos que se fala do fillo de Duratón.
A verdade é que viñemos entusiasmados por tanta beleza
outonal. Un dos meus pensamentos recorrentes, que me leva sempre a querer saber
a etimoloxía dos nomes dos lugares admirados, quixo que relacionase nun
principio a voz Sepúlveda con chopeda
ou chopleda porque realmente estaba a vila, o lugar, rodeado por todas
partes de populos, de choplos como di
a miña nai valdeorresa (e hai pobeda
para significar esa abundancia de chopos: e hai tamén moito escuridade coa
familia desa palabra de orixe e/ou ramificacións non só latinas, senón tamén
prelatinas…), pero xa me dixo o profesor Gonzalo Navaza [a quen agradecemos
sempre a deferencia e amizade para connosco] que era moi pouco viable. Non está
nada claro o étimo (eu pensaba, evidentemente, nun composto: a raíz iría
próxima á de Sebil/Sebe que garda dentro como sema posible a idea de ‘recinto’)…
No camiño de ida topamos con outro topónimo que comparte a raíz con Sepúlveda:
Sebúlcor, tamén en Segovia, terra de arévacos… Nalgunha
páxina, turística ou non, lese que o étimo é Septem
Publica (por exemplo, por citar só un caso: querelis que uertebantur inter dominum G[eraldum], Segobiensem episcopum,
et eius ecclesiam cathedralem, ex una parte, et clericos ac laycos eiusdem
diocesis, scilicet, Segobienses, Septem Publicenses,
Petracenses, Colarenses, Concenses, tam de ciuita/te et villis quam de aldeis,
ex altera, ano 1215, en COLECCIÓN DOCUMENTAL DE CUÉLLAR (934-1492)
[http://www.aytocuellar.es/wp-content/uploads/2012/07/Volumen-I-p%C3%83%C2%A1g.-45-al-925.pdf]), e iso pola existencia de varias portas de
público acceso nas vellas murallas, pero filoloxicamente non se sostén, parece
unha desas etimoloxías pseudopopulares, latinizantes, feitas ad hoc. E como me dicía
Ana, había máis de sete portas…
(Na visita teatralizada este é un personaxe -mitificado- que aparece tamén)
Preguntábanos á volta a xente: E como se vos deu por ir dar alá? Pois foi grazas ao noso amigo, e
profesor de moitos de vós, Javier Chao. Enfatizou á hora do aperitivo un destes
xoves a sorpresa grata que recibiu ao visitar a vila, cando regresaba de Madrid
con Pilar; enxalzouna tanto que dixen, velaquí
un lugar para ver no apoxeo do outono! E xa vos digo, unha pasada. Cousa
bonita. Cheo de xente na fin de semana, difícilísimo aparcar, e non podes
pretender levar o coche á pousada pero con todo e iso, recoméndovos a visita.
Xente amable, bo año, boas pastas, bo embutido (aconselláronnos ir mercalo a
Bodeguilla, onde hai fábrica…) e un afán notorio de preservar o patrimonio
cultural.
Neste punto hai que deterse un pouco: apuntámonos a unha
visita teatralizada nocturna e moi ben. Se non erro, son dous os actores que se
van caracterizando de distintos papeis e Ana, que presenta o programa, vai
explicando datos da historia e da arte presente nas igrexas nas que paramos
(hubo 15 en Sepúlveda, consérvanse en bo estado 5) e logo ao final actúa no rol
de Isabel I, ben valorada porque fronte ás intencións do irmán Enrique, ela
salvagarda o estatus de vila reguenga para Sepúlveda. Tamén nos ilustrou
sobradamente sobre festas populares e tradicións que veñen da Idade Media, coma
a festa dos diablillos ou a chamada Misa de Minerva. Ou aqueloutra da Virxe
das pucherillas. Ana vale o que pesa
en ouro. Pregunteille se recibían axuda pública, subvencións que se di, e
díxome que para nada. Todo a pulso. Pois
xa che digo, querida, longos anos para Sepúlveda
Viva!
Queda na lembranza a teatralización, xunta a ábsida da igrexa
do Salvador, do aprendiz de canteiro, que traballa con medo porque sen querer
vai nomeando o demo e había a tradición supersticiosa de que se o amentabas
tres veces, iso equivalía a convocalo… e vas vendo o seu medo in crescendo, oes
como se repite, e ves achegarse a
sombra, e o susto tan teatral, e tan verosímil asemade: aqueles tempos do
medioevo temerosos, temibles…
(A chamada "Cueva de los siete altares", no Parque Nacional: foi unha igrexiña rupestre do tempo dos visigodos)
(A Ponte romana de Talcano, a moi poucos quilómetros de Sepúlveda, só queda en pé un arco...)
(Moitos gatiños vimos pola vila, e moitas casas abandonadas...)
No coche na volta á Coruña, comentaba eu do
encontro clandestino teatralizado aló embaixo, xunta o río, do cristián que
volve da guerra e cítase coa amada prohibida, unha moura, e proponlle dramaticamente,
mans entrelazadas, que, dado que casar non poden (os matrimonios entre
contraentes de relixións distintas estiveron prohibidos na Idade Media),
proponlle tomala como escrava e amala en secreto… É película, é teatro -dicíanme os meus- Si, teatro novamente
demasiado real. Hai amor cando non hai
liberdade nin igualdade nin dignidade? Se hai mutuo acordo, diredes. Non sei. Paulo de
Tarso di cousas poderosísimas do amor: segundo el, pode con todo (dío nunha
carta, a primeira, que escribira desde Éfeso aos cristiáns de Corinto, capítulo
13, versículos 4-7). E inda así, subsiste o interrogante. Tamén podedes
dicirme, iso xa pasou á historia… xa non
vivimos na Idade Media. Ah!, aí si que cobra un novo valor o teatro. Se
examinamos con ollos abertos o mundo no que vivimos creo que admitiredes comigo
en que segue habendo unha forte necesidade de nos interrogar ao respecto.
(A auga limpísima do río Duratón)
(Fixádevos que cores de outono nunha das rutas do parque...)
(É no atardecer e a foto non é boa, e inda así apreciaredes a grandeza do contexto natural... Estabamos baixando desde Sepúlveda, desde a Igresa da Virxe da Pena, para ver a cova natural onde xurdiran as lumninarias que viu o pastorciño desde o outro lado do río... Na cova aparecera a imaxe de "La Virgen de la Peña")
Ningún comentario:
Publicar un comentario