“Eusebio
bótase ao monte”, Ancares galegos (27-outubro-2018)
(A neve pillounos por sorpresa. Por volta das cinco empezaron as folerpas a cobrar un tamaño respectable...)
Unha
vez máis a expedición do profesorado do Eusebio da Guarda sae a descubrir
alguna páxina da nosa xeografía, a coñecer lugares e xentes, para tal fin temos
que ler entre liñas.
(Beleza do castiñeiro nevado: un non podía deixar de pensar nos nosos ancestros nos castros no inverno...)
.
Primeira liña, a boa disposición da empresa de servizo discrecional que
nos leva aos diferentes lugares, sen eles non sería posible. Bo talante, bo
trato e mellor manexo do volante. Sempre se apuntan ás nosas propostas.
(Grupo de profesoras e profesores do noso Instituto. Estas viaxes que organiza marabillosamente Antonio son unha forma espléndida de unión)
.
Segunda liña, a sorte do país que temos, alí onde imos recíbennos cos
brazos abertos e ofrécennos o mellor que teñen. Tanto en Navia como no Piornedo
á hora de pormenorizar na cultura gastronómica da comarca. Merece mención
especial a acollida sinxela, fraternal
na Palloza do Sesto (“pásannos ata a cociña”), Isolina e Fuco achégannos a vida
en tan familiar construción, edificio que alberga todos os labores e tarefas do poboamento,
menos o pastoreo e a agricultura. Levamos connosco toda unha serie de procedementos
para acadar as competencias da vida en tan singular espazoo. Aprendemos de
galocheiros (zoqueiros), tecedeiras,
gandeiros, cantareiras, agricultores de alta montaña, meleiras. Aprendemos a
aprender a vivir na alta montaña, co xusto e cun digno aproveitamento dos
manxares que a Nai Natura pon nas nosas mans.
(Paixase nevada con can)
.
Terceira liña, o turismo sostible que parte do traballo de tantos,
intentando non fracturar a vida da comarca. Paisaxe, sendeirismo, arqueoloxía,
patrimonio, etnografía, gastronomía, gandeiría de calidade, natureza ao fin e
ao cabo, vestida con traxe glaciar do que destacan os diferentes elementos
(cumes e tesos, circos e lagoas, gargantas e morrenas).
(De novo nós, as mulleres, profesoras do 'Eusebio da Guarda', non están todas as que son...)
.Cuarta
liña, o hábitat, tan disperso e cada vez máis reducido, hai núcleos de
poboación que non teñen máis dun habitante, próximos a quedar deshabitados
tamén mudan o topónimo (“o pobo ou a aldea de fulano”). Grandes dificultades
para botar raíces, non é fácil chegar aos centros escolares, as estradas e
camiños están deseñados con mil traballos para non romper a harmonía do terreo,
tan só estremecida polos incendios.
(Almorzo listo en Navia de Suarna a media mañá [a parva]. Boa terra, preciosísima ponte, saboroso embutido... Mirade como se preocupa Antonio por nós)
.
Quinta liña, pouca xente volta do seu particular éxodo ou emigración
europea. Voltan tentando aproveitar o turismo, gandeiría de carne, tarefas
silvicultoras. Fan remocear os poboamentos, arranxan os diferentes edificios e
construcións (orros, palleiros, pallozas, cuartos, casas, cortíns). A maioría
está orgullosa de volver e de ver como os seus núcleos de poboación aparecen
nos mapas, nos Ge Pe eSes, sacan peito véndose na televisión ao paso da Vuelta
Ciclista a España ou da Volta a Galicia.
(A ponte de Navia de Suarna. O río leva nome de deusa prerromana)
.
Sexta liña, as administracións intentan poñen os seus lugares no mapa e
loitan por mellorar accesos, estradas, servicios, actividades propias e folclóricas,
ao cabo, comunicación e interacción. As
vías de acceso aos concellos de Navia e Cervantes artéllanse desde o Alto do
Restelo, desde Pedrafita ou desde o corredor natural do Navia, de onde parten estradas,
antigas vías e a onde chegan as augas dos diferentes ríos, Cervantes ou Cancelada,
Ser, Moia, Rao-Balouta, antigos glaciares. Non sei se a deusa Navia abreu os
dedos da man cara ao sur para trazar no medio das glaciacións esas torrenteiras
e regatos da man das gargantas e ríos que buscan o seu futuro, o seu norte na
deusa fluvial.
(Restos do castelo. Navia de Suarna, Lugo)
.
Sétima liña, o esforzo por recuperar a historia de asentamentos como
alzadas ou brañas e as diferentes cabanas; deseñar, en fin, unha ruta da
Trashumancia ou da Mesta. Esmerar o coidado das diferentes especies de flora e
fauna da zona. O coñecemento pode contribuír a un mellor coidado e
conservación.
(Bebemos as palabras dentro da palloza da guía, unha das derradeiras persoas, senón a derradeira, en nacer aí, na palloza ancaresa)
Rematamos
as sete liñas seguindo o significado do número sete no mundo xudío. Sería
posible seguir esbozando máis liñas que teñen que ver co xeito de ser dos
naturais destas terras ancaresas, sinxeleza, amabilidade, cooperación,
hospitalidade e sobre todo un carácter propio resultado de loitar contra os
elementos.
Antonio
Fondo Rodríguez, profesor de Relixión do IESP 'Eusebio da Guarda'.
(O gato é compaña imprescindible na vida da palloza, caza ratos...)
(Ancares: vacas na neve)
.
Ningún comentario:
Publicar un comentario