ENTREVISTA A JOSÉ RAMÓN SORALUCE BLOND
(Restos da muralla da Coruña medieval)
Palabras de presentación:
O noso entrevistado
é Catedrático de Composición Arquitectónica do Dpto. de Composición da Escola
Técnica Superior de Arquitectura da Universidade da Coruña. Formou parte do
profesorado da E.T.S.A. da Coruña desde os primeiros anos da súa creación.
Entre as materias que imparte ou impartiu subliñaremos a de Conservación do
Patrimonio. E entre os seus múltiples méritos quixeramos subliñar o labor de
coordinación da edición gráfica da Enciclopedia do Románico en Galicia.
É Académico
Numerario da Real Academia Galega de Belas Artes na sección de Arquitectura.
Igualmente é Académico Correspondente das Reais Academias de Belas Artes de San
Fernando de Madrid e de San Xurxo de Cataluña, así como membro electo do
Instituto “José Cornide” de Estudos Coruñeses. Ocupou os cargos de Vicerreitor
de Extensión Universitaria (1990-1997), Vicerreitor de Infraestruturas e
servizos (1999-2001) e Presidente da Comisión de Publicacións desta
Universidade. Foi fundador e director da Universidade Senior entre 2001 e 2004.
Pola publicación
dunha serie de artigos de divulgación sobre a arquitectura galega, en “La Voz
de Galicia” durante os años 1993 e 1994, obtivo o premio de Comunicación do
Colexio Oficial de Arquitectos de Galicia.
Tedes máis información
na Wikipedia e nestas páxinas de libre acceso: http://composicion.udc.es/p/soraluce.html
A nosa relación con
este ilustre profesor nace pola súa colaboración co noso Instituto a propósito
da celebración dos 125 anos de historia. Publicou para o libro conmemorativo (O Instituto da Guarda da Coruña. 125 anos de
historia) un artigo, “El primer edificio del ensanche de A Coruña:
Construcción del Instituto Eusebio da Guarda”, un artigo enriquecido con
magníficas fotografías feitas por el memo, e que podedes ler na páxina Web do
Instituto Eusebio da Guarda. Só nos resta agradecerlle sempre a súa humana proximidade, a súa amizade.
(José Ramón Soraluce Blond. Foto propiedade de J.R.S.)
ENTREVISTA:
Mª R. Soto.- Moitas
grazas por atendernos, prezado José Ramón. Sabemos que es un home ocupado e
sabemos que o tempo é ouro. Podemos empezar por catro cousiñas das orixes:
dinos, por favor, de onde veñen eses fermosos apelidos: Soraluce é vasco, e
Blond, francés? Tamén nos gustaría saber como chega á Coruña un ceutí, e xa,
nesta serie inicial, serías tan amable de facernos saber onde estudaches o
bacharelato e se houbo algún profesor que che marcase, algún de quen gardes boas lembranzas?
-Efectivamente los
orígenes de mis apellidos son vascos y franceses, ellos deben haberme aportado
carácter y racionalidad respectivamente. Estudié en Madrid el bachiller y
siempre me dejaron huella los profes de dibujo. Yo también fui profe de dibujo
en varios colegios mientras estudiaba en la Universidad, para subsistir.
-A arquitectura é
unha das chamadas Belas Artes: en ti iso vese moi ben, es membro de varias
Academias, empezando pola coruñesa do Rosario e seguindo pola de San Fernando.
Amas a arte e amas a nosa cidade. Estudaches obras arquitectónicas coruñesas
lamentablemente desaparecidas, tes publicado sobre a Colexiata de Santa María
do Campo, sobre o edificio da Mestranza, do Banco Pastor, tes publicado sobre o
edificio do noso Instituto, pero eu diría que o aspecto relevante do teu
traballo sobre A Coruña, o núcleo duro se se me permite a moderna metáfora, é o
eido militar: as fortificacións militares. Hai algunha razón concreta que te
encamiñou ou foi a pura necesidade, talvez, de encher un espazo pouco estudado?
- Estuve varios
años estudiando cientos de iglesias románicas gallegas para hacer la tesis
doctoral. Cuando tenía medidos y dibujados los planos de casi todas, el
director de la tesis me dijo que si era capaz de saber más del románico que el
Tribunal de la tesis, que siguiera. Luego me preguntó por un artículo que había
publicado en la prensa local sobre los fuertes de Camariñas y Corcubión, y me
dijo que ese era el camino, ya que ningún Tribunal sabría, entonces, nada de
aquello. Tuve que empezar de nuevo durante otros tantos años y estudiar la Arquitectura Militar de la Edad Moderna en
Galicia.
(Muralla medieval. Foto de J.R.S.)
-Agora centrémonos
nesas vellas murallas coruñesas. Non podemos pretender que as describas nin que
te estendas sobre algo que está xa nos libros. Pero para os nosos alumnos, en
boa medida, ou totalmente, profanos, seleccionemos algún dato básico: por
exemplo e en primeiro lugar, podemos considerarnos afortunados porque algo se
conservou? En segundo lugar, cal é o pano ou a parte das murallas máis antigos?
En terceiro lugar, emite un xuízo de valor sobre as actuacións dos últimos
tempos sobre a conservación, preservación e posta en valor das murallas
herculinas. En cuarto lugar, que farías ti, se tiveses poder e oportunidade, no
futuro (supoño que son moitas as cousas que
hai que facer con este patrimonio aínda, pero sintetízamos, por favor)?
- Los restos de la
muralla medieval, posiblemente del siglo XIV o XV, están en los jardines de
Capitanía, ocultos por la maleza. Es un muro bastante ancho con un adarve
(paseo superior de ronda) que ocupan como terrazas las fachadas trasera de las
casas de la calle Tinajas. También es medieval el cubo que hay junto a la
puerta de San Andrés, por la que se accede al Archivo del Reino de Galicia. El
resto del muro del jardín de San Carlos
es del finales del siglo XVIII y principios del XIX. También es medieval la
Puerta de San Andrés, muy restaurada con numerosos sillares modernos, que
perteneció al hospital de marineros que había donde hoy está la iglesia
castrense de San Andrés. Tramos sin identificar plenamente del recinto medieval
están incorporados al muro trasero que cierra
el convento de las Bárbaras en la rúa Maestranza.
Las murallas
coruñesas son BIC (bienes de interés cultural) y, por tanto, están protegidas
legalmente. Han sido muy estudiadas y restauradas en varias ocasiones. En el
futuro serán un elemento fundamental del patrimonio urbano, cuando se emprenda
la liberación de todo su entorno degradado y se conviertan en un circuito
cultural y turístico de primer orden. Hoy en día cualquier ciudad europea daría
lo que fuera necesario por estar amurallada.
(Baluarte dos Pelamios, son as troneiras para a artillería que
apuntaban á entrada da ría e porto da cidade, que está a continuación
da Hípica. Foto de Charo Soto)
-Cando celebramos
no Instituto os 125 anos de existencia, ti falaches en representación da clase ilustrada coruñesa, sempre se se me
permite a categorización, e malia falar moi pouco tempo –había moitas
autoridades e moitos discursos- relembro que lanzaras unha especie de
interrogación retórica sobre os planos do noso edificio (do Instituto da
Guarda). Sabemos algo máis deles?
- No se ha
encontrado el proyecto original de Faustino Coumes Gay, aunque siempre hay
esperanza de que aparezca en algún archivo o en poder de algún descendiente.
-José Ramón, tamén
formas parte do Instituto José Cornide de Estudos Coruñeses. Desde cando? Imos
imaxinar utopicamente que agora xorde un mecenas e vos dá a posibilidade de
construír un novo edificio, amplo e marabilloso, na cidade ou na periferia
próxima. A que che gustaría que se dedicase? Precisamente a albergar o
Instituto citado? Quizais a albergar un digno Museo Provincial? Un Museo
Provincial que integrase tamén as xoias documentais e outras auténticas xoias
que garda a Colexiata de Santa María? Un Museo Arqueolóxico vinculado
directamente ao Castro de Elviña? Cal sería o teu proxecto utópico favorito?
- El futuro de la
arquitectura en ciudades históricas como las gallegas, no debemos dejarlo en
manos de llamativos proyectos vanguardistas, nuestro futuro es nuestro pasado,
hay que recuperar los viejos edificios y rehabilitarlos. Coruña tiene su propia
imagen singular y monumental, no precisa ningún Guggenheim para ser conocida y
admirada.
(Igrexa de Dexo, Oleiros, antes de restaurar. Foto de J.R.S. O proxecto de restauración foi dirixido polo noso entrevistado)
-Que estás lendo arestora?
- Me gusta
escribir, pero soy mal lector, me cansan los tochos literarios , incluso las
novelas de temas históricos. Mi actividad y mis compromisos me obligan a leer
de todo. No tengo níngun libro de cabecera, me dan dolor de cabeza.
-Moitas grazas por atendernos. Longos anos de
vida, para ti e mais os teus. Longos e proveitosos. E bo Nadal!
-Muchas gracias a ti.
(Igrexa románica de Dexo restaurada. Dinos J. R. Soraluce que os proxectos en arquitectura non por non ser grandes son menos interesantes)
Ningún comentario:
Publicar un comentario