HOMENAXE A XOHANA TORRES
(Retrato de Xohana Torres feito por Laxeiro)
Non queriamos que rematase o ano sen dedicarlle unha pequena homenaxe á
escritora e académica Xohana Torres, falecida este outono aos 85 anos de idade.
Os que fostes alumnos meus en segundo de bacharelato relembraredes talvez que a
estudamos moi de esguello, porque o programa de literatura de segundo bach. é
excesivamente amplo e non dá tempo a velo todo nin moito menos. Aproximarámosnos
a ela na súa faceta de dramaturga pertencente á xeración dos anos 50, aínda que
foi na década dos 60 cando publica obras como A outra banda do Iberr e Un
hotel de primeira sobre o río, ademais de escribir sobre Stanislawski. E
porén, Xohana Torres foi máis coñecida como poeta e narradora. O seu poemario Do sulco (1957) inaugura a colección
Illa Nova de poesía de Galaxia.
(Foto tomada de Internet)
Para a nosa pequena homenaxe escolleremos a súa novela Adiós, María (1971), obra coa que gañou
o Premio Galicia convocado polo Centro Gallego de Bos Aires. A novela, bastante
interesante a nivel técnico (un plano no que se pode dicir que consolida os
logros formalistas da xeración denominada Nova Narrativa Galega), ten
protagonista feminina –algo nada corrente na narrativa galega da época- e toca
un par de temas clásicos na nosa literatura: a dialéctica contexto
urbano/contexto rural, e o tema da emigración a Europa.
A Real Academia Galega –Institución na que a autora compostelá entrara
a proposta de X. Luis Méndez Ferrín e Salvador García-Bodaño- ten á vosa disposición varias páxinas onde
podedes ler máis datos valiosos da vida e obra desta figura senlleira das
letras contemporáneas (por exemplo, en http://academia.gal/tribuna
tendes a homenaxe que lle fai Luz Pozo;
e tamén podedes ler o seu discurso de ingreso na Academia, en: http://academia.gal/documents/10157/27090/Xohana+Torres.pdf).
O Concello de Santiago celebrou este ano o I Premio Xohana Torres de
ensaio e creación audiovisual.
Damos paso, pois, a unha pequena mostra de amor polas palabras de dona
Xohana. Todas pertencentes á súa novela Adiós,
María. Adeus tamén a ela, séxalle sempre a terra leve. A ela, que soubo
mirar a paisaxe, como Castelao, polo menos dúas veces, porque sempre hai moito
que mirar na paisaxe:
“Hoxe, xa de volta das grandes mareas, declaramos que a
vida non é sempre unha travesía ben informada, hai moitas maneiras
de ver os mapas, pero ben ve o que mira dúas veces a mesma paisaxe.”
(Do seu discurso de ingreso na RAG, 2001).
UNIDADES
FRASEOLÓXICAS DA NOVELA ADIÓS, MARÍA.
Á ceavoga
‘nunha especie de equilibrio, de ten con ten’: E esta muller no intre que lle pete: Colisión, Maxa, ti neste mar
mantente á ceavoga. A expresión procede da linguaxe mariñeira.
A paparrandona
‘de forma cómoda e distendida’: E por
vós, ala, a tombarse á paparrandona. A
frase acha a súa xusta correspondencia no castelán a la bartola (dun feliz e despreocupado Bartolo). Pero o étimo da nosa frase non está tan claro, inda que é
de supoñer que garda relación coa familia de espapallarse/espaparrullarse, polo sema común de ‘(es)tenderse’.
Aguantar mecha
‘resistir’: As horas mortas e aguanta
mecha sen poder coller o sono. A palabra mecha presenta un étimo pouco claro no libro de Corominas (ese
grande lexicógrafo catalán): talvez do francés, talvez non; documéntase desde
antigo en portugués. Pode asociarse sen grandes problemas á familia
galego-portuguesa de mesturar, mestura, mesto, mecho. A mecha facíase fiando,
mesturando ou trenzando, varios cabos.
Andar á pedicha
‘andar a pedir, estar en situación de penuria’: Como cambian as cousas, quen llo ía dicir cando andaba á pedicha. A voz pedicha,
un membro coloquial e pouco usado, da familia de pedir, admite en galego variantes como pedincha e pedigalla. En
castelán podiamos dicir andar lampando.
Andar de cebola ‘estar
sen facer nada’: Hai homes que se pirran
pola vagancia e outros que non serven para andar de cebola). Lemos no DdD (concretamente no dicionario de
Valladares, 1884) que estar de cebola
era estaren de folga os empresarios ou industriais por falta de traballo, e
vemos no de Eladio Rodríguez que tamén podían estar de cebola os traballadores,
viña sendo estar no paro. Quizais por iso nesas familias no paro non entrase
moito de comer, e –sempre nun supoñer- era a cebola un dos poucos e humildes
alimentos cos que se contaba.
Ao zorro ‘de esguello, con
disimulo’: Mirando ao zorro. Aínda que en galego temos moitas voces coa
raíz zorr- (co sema ‘arrastrar, rozar’,
sema que funciona como base semántica da acepción derivada ‘raposo’ que pasa do
portugués ao castelán), esta frase implica raposería, logo hai que considerala
un castelanismo fraseolóxico (moi
integrado no dominio lingüístico do galego, doutra banda; aparece na obra de
Otero Pedrayo –onde rexistramos tamén a variante a zorro, frase que non se documenta para nada no dominio central
hispánico, polo menos nos córpora fundamentais, CREA e CORDE- , por citar outro
caso paradigmático).
Cascalas fervendo ‘afear
a conduta, reprender’: E cascoullas
fervendo, e con toda a razón, os homes son inxustos moitas veces. Aparece
aquí esa forma en feminino plural tan frecuente na fraseoloxía: pillalas no aire, estar a velas vir, hasmas pagar todas xuntas, facer das súas etc.
En principio, pódese pensar na elipse de cousas.
Aínda que hai casos en que o substantivo elíptico claramente é outro: de nenas
cando queriamos facer un xuramento cruzabamos os índices diante dos beizos e
pronunciabamos a frase por estas!; aí
o substantivo elidido é cruces. O
verbo cascar ‘botar, lanzar’ con este
mesmo sentido, ‘botar, lanzar’, usabámolo nós de rapazas no Instituto, cando
diciamos en castrapo (medio galego, medio castelán) le cascaron/te van a cascar un carolo, é dicir, levou/vai levar un cero.
Cheirar
mal ‘ser ou resultar sospeitoso, provocar receo’:
Con razón cheiraba mal o asunto.
Comerlle a boroa
‘tomar o pelo, facer mofa de un’: Oes ti,
Pancorvo, non me comas a boroa pois nese plan non me coñeces e a miña familia,
coidadiño. Nos distintos idiomas as frases con este valor adoitan ser
curiosas; por exemplo, en inglés din “tirarlle da perna”; no español de
Colombia din “mamar gallo”; en español peninsular “tomarle el pelo”. Algunhas
suscitan imaxes un tanto surrealistas talvez pero sempre indican algo que
amola. Botamos mán tamén do verbo comer
nunha frase de significado en parte sinonímico: non me comas a moral. E cando parece que é o fátum o que nos toma o
pelo, dicimos en castelán que nos comen
los demonios/los nervios.
Coma da noite para o día
[Pondera unha diferenza ou cambio]: Menuda
diferenza coas nosas, como da noite ao día. Hai variante sinonímica: coma do vivo ao morto.
Coma unha lapa
‘con insistencia, de maneira que é difícil desapegarse’: De agora en adiante Maxa de azacana co Petigrí
pegado a min coma unha lapa. O mesmo concepto pode expresarse doutras
formas: Coma un arneirón, coma un can ao
cu, coma un lambizo, ser unha lendia. O lambizo
é un fiacho que se desprende dunha tea e se apega á roupa.
Cos nervios de punta ‘en
estado de excitación nerviosa’: Curva o lombo coma si fose un gato e sigue
na silla. Triquitá triquitá. Eu cos nervios de punta.
Dar quince en raia ‘avantaxar,
mostrarse superior’: Quén lle gana de
listo, e dime: Ti con ser máis nova que lle dás quince en raia. En castelán
diriamos dar punto y raya, dar quince y raya ou dar sopas con honda; unha frase sinónima
en galego é dar punto e raia. Procede
dun dos xogos da pelota.
De andarico ‘andando
ou movéndose decontino’: E canta e
batalla todo o santo día, de andarico de enriba para abaixo. A palabra andarico, que non figura no DdD, presenta un sufixo afectivo-diminutivo, -ico, que aparece noutras ocasións
flexionado en feminino plural e cun valor dimintutivo-desprezativo: caguicas (DdD), choromicas (DdD), laricas (DdD), mandaricas (oído a falantes de San Pedro
de Nós, Oleiros, A Coruña: é unha
mandaricas ‘mandona’), mexericas (DdD), queixicas (no DdD só figura a var. en
singular, pero no noso acervo é en plural, e documéntase así tamén na obra de
Alfonso Álvarez Cáccamo). Pode conmutar pola variante –uscas, que se nos antolla como
pertencente a un estrato lingüístico máis antigo: meduscas/meducas (DdD) (cfr. castelán miedica: inda que nós, no castelán da Coruña, sempre oímos miedicas, supoño que por asimilación ao
paradigma en plural arriba citado).
En mala hora
[Dise para lamentar un feito que se expresa a continuación]: En mala hora se vos ocorreu nomear a defunta.
Na lingua medieval poderíase dicir en
forte ponto (relembremos aquel famoso e fermoso poema de Pero da Ponte: Senhor de corpo delgado /en forte pont’eu
fuy nado!/ Que nunca perdi coydado/ nen afan, des que vus vi...).
Encherlle o nariz
‘cansar, enfastiar’: A insospeitada rabia
que me enche o nariz.
Erre que erre [expresa
insistencia]: E el erre con erre que un home
é un home, qué recorcio, xa. É un castelanismo. En galego podemos expresar
este concepto con estoutras frases: E el cerne en que un home é un home..., dálle que dálle, arre do(s) demo(s) (que),
terne que terne, veña e dálle, volta e dálle... En Cunqueiro tamén documentamos terlle que terlle.
Estar á orde do día
‘ser cousa frecuente ou común’: Que os
accidentes, dixo o Káiser, están á orde do día.
Facerlle
o caldo gordo
‘colaborar, favorecer os intereses de alguén sen o pretender’: Así, así, que eu non lle fago o caldo gordo
a ninguén das alturas. Úsase tamén en castelán. Evidentemente, o caldo
gordo é o que ten moita substancia. A primeira documentación da frase en uso
metafórico que se documenta no CORDE é de Sarmiento, 1772: “Eso no lo saben los
mentecatos; y sólo con estos se ha de hacer el caldo gordo de nuestra fortuna”.
Curiosamente, en galego vello a primeira documentación da frase é nun alcume: mando quod illa hereditas quam comparaui de
fernando caldo groso in prestimonio
de villa noua (Corpus Xelmírez, 1283).
Fíate
e non corras [é
unha chamada á desconfianza]: Ela díxome:
fíate e non corras, eu a tipos así doulles a silla eléctrica. A frase é
suficientemente coñecida e garda certo valor irónico. Menos familiar pero ao
noso sentir de alta fermosura, é aqueloutra frase proverbial onde aparece unha
voz galega en desuso, fianza
‘confianza’. Fianza en Deus, que é santo
vello. Vedes que subxace a idea de que ser vello é un grao.
Manda castaña
[expresa admiración ou estrañeza]: Manda
castaña ver a un home tan sosegado inflar nun pronto as veas das tempas.
Coa castaña hai moita fraseoloxía, e é lóxico, sendo como é un froito
ancestral, establecido no noso territorio desde hai milenios. Cando visitamos
os xardíns botánicos de Kew, preto de Londres, chamáranos a atención ver
escrito debaixo dun grande castiñeiro o adxectivo hispánico, como dando a entender que por aquí está a orixe desa
planta (ou quizais o cartel se refería a unha variedade concreta). A nosa nai
usa moito a expresión toma castaña!,
no dobre sentido de chínchate, amólate (galego antigo tómate desas, que son camoesas, onde xogamos con outro froito) ou
no sentido de ser un o amolado: hai que
amolarse...
(Castiñeiro nos Reais Xardíns Botánicos de Kew; foto tomada de Internet)
Medias
tintas ‘feitos
ou palabras pouco claros, ambigüidades’:
Fala
así esta muller, coas frases en cortado e non remata a frase, tampouco sabe a
seguinte por onde vai coller porque a ela lle gusta enormemente andar con
medias tintas.
Nin auga nin
pescado ‘ser indeciso, non ter opinión
definida’: Cando aquel viúdo negro di [ao can] Ricurita, ¿ qué pasa, a ver, qué?, todas rebozámo- nos no chan con
tanta gargallada, eso é non ser nin auga nin pescado.
Mellor dito sería: nin auga nin peixe.
Hai variantes: ser coma auga a pique, ser un augas mornas, non ser nin carne nin
peixe.
Nin
polo forro
[negación enfática]: Vai
para un ano que non vexo as clases nin polo forro.
No Grove o forro tamén é a cuberta de
táboas con que se cobre unha embarcación. E hai unha frase que di chegoulle ao forro, usada cando a
alguén lle chega moi adentro unha recriminación ou un vituperio.
Non
se paga con nada [valor pond.; encarece aquilo que se
expresa]: Estamos en Cantador
tranquilos, seguramente dormirei de seguido e isto non se paga con nada.
Non ser pan branco
‘non ser cousa grata’: O conto da soidade
non é pan branco, xa cho creo que non. Conmuta por non ser prato de gusto. A fraseoloxía do pan é riquísima. Cóntanse
por ducias as frases que teñen ese substantivo como núcleo. Unha das máis
bonitas e en vías de desaparición –por iso é que a traemos á palestra- é esta
que se documenta nas novelas de fins do XIX: o pan hai que cortalo a todos os coitelos. Frase interesante, que
nos recorda a conveniencia de escoitar a todas as partes implicadas nunha
cuestión ou debate.
Non ter para pan e mercar estampiñas
‘Gastar en algo innecesario habendo necesidades básicas por satisfacer’: Pónteme
guapa, morena, que imos de gala (...),
es un demo Román, ti, sempre igual, si, ho, non temos para pan e mercamos
estampiñas. Hai variante: ... e
mercar rosquillas. En castelán tamén podemos variar: ...y comprar abanicos.
Nunca digas desta
auga non beberei [avisa de que non sempre se pode
asegurar que no futuro non volvamos vivir algo desagradable ou pouco
apetecible]: Xa vedes como se chega facilmente a isto e non digades nunca desta auga
non beberei.
O meu can pillou
unha lebre/mosca: Mira
ti por onde que nos toca un piso de chiripa, solicitadísimos, vaia, tivemos
sorte, o meu can pillou unha mosca. Pode haber variante con lebre como complemento directo de pillar. Hai frases moi curiosas no
sistema (na lingua) para expresar con certa sorna este concepto (ou conxunción
de semas: + sorpresa + ironía + infrecuente + merecente de celebración). Por
exemplo, na Ulloa (Lugo) poden dicir: Unha
cruz na pedra! (é dicir, algo que cómpre sinalar para a posteridade, o cal
nos recorda as inscricións da alba dos tempos, os petroglifos). E o meu sogro
dezao cando tiña a boa e infrecuente fortuna de durmir dun tirón dicía: Partiu o demo unha perna! (enténdese que
só así se explica que os malos fados o deixaran durmir...).
O que non vai en laios, vai en suspiros [expresa que
unhas cousas compensan as outras] (Catro viaxes, oito francos, cen pesetiñas
xustas, a ver Vintín, espílete xa, que se non, o que non se vai en laios vaise
en suspiros). En castelán dicimos lo
que no (se) va en lágrimas, (se) va en suspiros; en galego tamén se usa o que non vai na maza vai na espadela.
Pola boca morre o
peixe [é unha chamada a gardar silencio, a saber
estar calado]: Pola boca morre o peixe e
qué lle vou facer se non teño aguante.
Poñer os puntos sobre os is
‘aclarar, facer as pertinentes precisións’: Xa
me estaba parecendo a min a cousa moi estraña que non puxese (...) os puntos sobre dos is.
Que se mata
‘moito’: Que xogaba no equipo do
Instituto e que corría que se mataba co balón.
Quedar a fío (seco)
[dise de alguén que se vai ou foi consumindo
lentamente]: Pois si, sinxelamente a avoa
quedouse a fío seco. Equivale a dicir que alguén quedou coma un paxariño.
Saír(lle) ao paso ‘atallar,
cortar; aducir un argumento impugnante’: Se
me valera do meu xenio, sería cuestión de saírlle ao paso coma quen non quere a
cousa e espetarlle catro frescas.
Saírlle
pola tanxente ‘eludir unha cuestión delicada ou comprometida; desviar a
atención cara a outro punto ou tema’: Falta
por saber para que aplica este refrán (...), un disimulo para saírlle á vella pola tanxente. Expresión
sinónima: darlle ao rabo, unha frase
que nos recorda moito outra próxima na forma: darlle o rabo. Na boca da miña sogra (de Santa Mª de Cortegada,
Silleda), significa ‘dar mal pago’ (Confiaba
en que lle daría montes e moreas e deulle o rabo).
Sen bodoques ‘con
simplicidade e clareza, sen adornos’ (O
conto non marcha, explico o asunto todo de pe a pa e nada de bodoques). No noso
acervo, un bodoque é unha especie de círculo en relevo bordado: os bodoques, no
que nós sabemos, bordábanse sobre todo nos embozos das sabas; eran, xa que
logo, uns adornos; de aí o uso figurado, sen
bodoques ‘ sen adornos, sen ambaxes, sen retórica’; chama a atención o
sufixo –oque, como en alcroque, badulaque [de badulacar], belitroque, croque, milicroque, palitroque, rebiricoque, tiruleque; xulgámolo variante de –oco, con valor próximo ao despectivo,
parece prerromano.
Ser o amo do nabal
‘ser o que manda’: Non morre por pasar un
día sen comer, o derradeiro sábado chegou ás dúas e vinte, ese vai saber hoxe
quen é o amo do nabal. Variantes: Ser
o amo do baile/mundo
Ser un pouquiñas ‘ser
un pusilánime’: Para min que este señor don Caitano Alonso é un pouquiñas que está
dándose a valer diante de nós. A frase ten un claro valor despectivo.
Equivale a ser un ninguén (que vai para
ningures). E hai unha chea de variantes sinónimas co nome de Xan, con todos
os nosos respectos para as persoas que foron bautizados co nome do discípulo
máis amado... (Un (beato) Xan de
mantelas, Xan das bragazas, X. das polainas, X. de debaixo da cama, X. de riba
do forno, Un xaniares, un xaniño, un xanzolo, un Xan Las, un Xanlá).
Subirse
aos touciños ‘arrepoñerse’:
Calma, Maxa, para que vas subirte aos touciños,
non servirá de nada. Tamén podemos
subirnos á parra, ás nubes... “Subirse aos touciños” trae á nosa mente a imaxe
das carnes da mata colgadas ben alto para que non poida pillalas o gato... e
para que lles dea ben o aire que has ha conservar. A frase fixo que
relembrásemos aquel refrán que di: “Onde (se) pensa que hai touciños, non hai
ganchos [ou tornos] para colgalos”, e
tamén estoutro parello: “Onde se pensa que hai touciños, non hai corres”,
refráns de uso apropiado cando se alimentan vas ilusións.
Todo se andará [Pode
expresar confianza en que algo acabará sendo no futuro, ou pode servir para
acougar ao interlocutor]: Pero calma, Maxa, que todo se andará.
Untarlle
o bico ‘subornar’: Úntalle o bico para telo en forma adecuada de axuda efectiva cunha
caixa de puros habanos. En galego temos máis formas de expresar este
concepto: col. Engraxar o eixe, untar as mans, untar as rodas, untar o carro,
untar o eixe (ao carro).
Xogar coa perilla do embigo
[Expresión de rexeitamento cando nos amolan ou enfadan]: E miren, se queren entreterse, a xogar coa perilla do embigo, ¡contra
xa!. As variantes fraseolóxicas sinónimas son infinitas ou case. Desde a
frase galega: Ir rezar (a salve
mariñeira) ata a castelá Ir tomar
viento a la farola.
(A filla de Xohana Torres, Andrea Ellacuría, recolle o Premio da Cultura outorgado á nai a título póstumo, de mans do Presidente da Xunta de Galicia; foto tomada da páxina Web da Real Academia Galega)
Encántanme as frases !.
ResponderEliminarMoitas grazas! Mérito dela, desde logo, que soubo ser fiel ao que mamou, se me permite a expresión.
ResponderEliminarE feliz Aninovo!