CORUÑA
Móllate!
(Na aula: os nosos alumnos de 4º debatendo ideas)
Achégase a data do
23 de xuño coa noite que chaman meiga. Ou máxica. Cos ritos para escorrentar
meigallos e co lume simbólico. Algún día purificador: hoxe contaminamos máis
que purificamos. Cando eu era nena (xa vos dixen que nacín na rúa Joaquín
Galiacho pero crieime nos Castros) todo o mundo dicía las lumeradas de San Juan (non era o único galeguismo léxico que se
integraba alegremente no castelán coruñés urbano: recordo especialmente os solagos na praia de Lazareto, oye, que te meto un solago, eh!, que tempos
aqueles en que iamos nadando en competición ás mexilloneiras, botábanse de cabeza os rapaces desde o Puntal, e meu
pai volvía algún domingo de pescar fanecas cos amigos, todo alí mesmo, en
Oza...) e montábanse por barriadas, as lumaradas, digo. A celebración
multitudinaria en Riazor ten, de todos os xeitos, moitos anos de vida...
Corenta anos ben, se non máis.
O caso é que hai un
certo grao de concienciación cívica arredor do tema. Somos moitos os que
pensamos que as celebracións na baía nosa se pasaron de rosca, pasáronse sete
parroquias. Quizais moitos dos que
troulean esa noite e botan tanto lixo ao mar non teñan visto os documentais dos
últimos tempos sobre os fondos dos mares do planeta convertidos en selvas,
xunglas mortais de plásticos. O inicio do caos: unha imaxe dantesca.
O Concello lanza
este ano unha campaña –Móllate!- desde a Concellaría de Medio Ambiente.
Participan varios centros públicos. Entre eles o noso. Hoxe venres 3 de xuño
reuníanse nunha aula de 4º da ESO e alá estaban varias rapazas do Club de
Lectura, rapaces de 4º en xeral, Cristina –a profesora de Bioloxía-, e Paula,
Olga, Alba e Óscar, do Festival Mar de Mares. As fotos que vos presento foron
feitas mentres pensaban e traballaban a modo de tormenta de ideas para logo seren
plasmados, os resultados, nunha inmensa
lona que colgarán de fachada do insti. Promete. Había que axudar, provocar que
as ideas fluísen... Ideas e imaxes: Que
queredes que fagan? Que queredes que sintan? (os receptores cando volas
lean, cando as vexan). Fomos curioseando:
nunha das posibles imaxes, o símbolo básico era un soberbio albatros.
(Na presentación da campaña no Concello herculino: alumnos e profesora, Cristina Viqueira, do noso centro)
Noutro pupitre
gústanos o expresionismo de Bruno: Vese
un home, abre un peixe para cociñalo e comelo e dentro só hai plástico...
Bruno provocou esta
reflexión en voz alta con eles: Fixédevos
que historia, que cambio: nos relatos antigos que eu amo, dentro do peixe –por
exemplo un salmón- aparecen cousas marabillosas, incluso pode agacharse aí un
ovo que ten dentro á súa vez o corazón do heroe... E agora dentro dos peixes
hai plástico e outras porcalladas varias (como mercurio e outros metais
pesados, sobre todo nos máis grandes)...
Si que cambiou o conto, e non sempre para ben.
Porque antes , engadín, había moitísimos máis salmóns ca agora, polo
menos en Galicia... Nunca oístes falar
do salmón de san Rosendo, no río Eume?
(Riazor preparándose para a noite de san Xoán nun destes anos pasados; as dúas fotos de Riazor están tomadas da Internet)
E vós, coñecedes
esa historia que dalgunha forma entronca con outros contos marabillosos ou
míticos que circulan pola vella Europa (imos poñer só un exempliño: na lenda –ou
ciclo- do heroe irlandés Cuchulain,
Blathnat arríncalle ao seu esposo o rei Curoi o segredo de que a súa alma está
oculta nunha mazá no estómago dun salmón
que aparece unha vez cada sete anos nun manancial dunha aba de Slieve Mis [tamén
chamada a Montaña do dolmen de Amergin, que como algún saberá era o nome do
druída que acompañou a Irlanda a Breogán])?
Vóuvolo contar [é
fermosa e breve: relembra a historia daquel tirano, Polícrates de Samos, que
tiña medo de provocar a envexa dos deuses por ser tan rico e feliz e lanza un
anel de ouro ao mar, e paseando outro día polo areal, un golfiño devólvello...,
de aí o Complexo de Polícrates que pode ser analizado en Follas Novas, así o fai Marina Mayoral] e xa vos deixo. Lembremos o principal: atentos
en Riazor a non emporcar o mar.
“Desde a central do
Eume baixamos ao río e seguimos un vieiro estreito. Chegamos, na compaña do
atento Mouriño, ata un manancial que nace na chamada ‘pena ribeira’: aí
precisamente foi onde un pescador que chegara do alén da Serra de San Mamede,
atraído pola fama dos salmónios do Eume, viría liberar a san Rosendo –daquela
abade do Mosteiro de Caaveiro- dunha penitencia voluntaria. A historia, contada
por Mouriño ao pé do manancial, é así:
Corría agosto dun ano do século
X sen que en todo o mes se vira o sol. Unha mañá san Rosendo, ao erguerse na
alba, mirou o eo da cor do chumbo coma tantos outros días e, sen poderse
conter, exclamou: -Deus, que tempo tan malo!
Algúen apuntou que
o tempo non era tan malo porque así lles era enviado todos os días do ceo. San
Rosendo, entón, deprimido pola súa actitude, decidiu aplicar un cilicio nun
brazo como proba de penitencia. Despois de pechar o cilicio, saíu do cenobio,
dirixiuse á beira do río e lanzou a chave ao Eume. Prometeu non quitar o
castigo mentres non aparecía a chave, mais sen buscala. Un monxe que vira caer a
chave entre dous penedos onde el soía pescar, quixo recuperala: mergullouse
varias veces pero non a encontrou. Cando o santo voltaba ao mosteiro un sol
espléndido iluminaba a paraxe; a comunidade alborozada saía cos apeiros de
labranza, disposta ao traballo.
Unha tarde chegaron
a Caaveiro dous pescadores pedindo refuxio. San Rosendo aprobou a hospedaxe e
aqueles homes ofreceron para a cea varios salmóns que pescaran. Dispuxeron as
tixolas, mentres o irmán leigo subiu manteiga dos sotos e acendeu o lume de
toxo seco. O prior dirixiu as oracións: co derradeiro amén comezou o reparto
dos peixes. Ante a sorpresa dos frades, e máis aínda dos pescantíns, no salmón
de san Rosendo ficou ao descuberto a pequena chave do cilicio do santo, quen
desta forma se viu liberado da penitencia imposta anos atrás” (resumo noso de
“El salmón de San Rosendo”, en Leyendas
del Kilovatio Gallego de Ramón García Fontenla, libro publicado en 1973; a
tradución ao galego é nosa).
(Riazor no ano 1902, o Instituto xa cumprira 12 anos)
Ningún comentario:
Publicar un comentario