A CORUÑA
O MANUSCRITO ENCONTRADO NA CORUÑA
LIMIAR:
Hoxe vou
abusar da vosa paciencia. Un prezado amigo deste Instituto _colaborador no libro
do 125 Aniversario_, ceutí de nacemento inda que coruñés de adopción e creo que
tamén de corazón, José Ramón Soraluce Blond, convidounos este día (29 de marzo)
ao acto de ingreso no Instituto José Cornide de Estudos Coruñeses, a aló fomos,
moi honrados. O lugar espléndido (salón de plenos do Concello, maceiros incluídos,
con imaxes míticas por onde queira) e a conferencia fascinante. Traduzo ao
galego para vós seis páxinas (cando vexades tres puntos suspensivos entre
parénteses sabede que suprimín algo de materia por xulgala non imprescindible).
Á volta de abril –porque o resto do més ímosllo dedicar a Miguel de Cervantes-
virá o resto, deo volente. Maduraremos, mentres tanto, esta lectura…
(Sala capitular do Palacio Municipal da Coruña: no centro o señor alcalde, á esquerda o conferenciante, á dereita o encargado da contestación, señor Andrés Fernández-Albalat y Lois)
TEXTO DA
CONFERENCIA:
“O título
desta comunicación “O manuscrito
encontrado na Coruña”, fai referencia, como posiblemente coñezan, a unha
obra literaria de ficción publicada en Polonia en 1804 titulada “O manuscrito encontrado en Zaragoza”,
cuxo autor Jan Potocki se suicidou nada máis terminar de escribila. En 1965 o
director de cine tamén polaco, Woiciech Has, levouna ao cine e, con
posterioridade, puiden vela dramatizada no Teatro da Latina de Madrid baixo a
dirección de Francisco Nieva. O argumento daquela novela consistía na narración
da experiencia extraordinaria dun oficial da garda valona do rei de España,
durante o seu percorrido por un fantasmagórico país, entrelazando alucinantes
aventuras e incribles personaxes da España do século XVIII.
O capitán,
protagonista da obra de Potocki, chamábase Alfonso van Worden, xove militar de
ascendencia flamenga que durante a súa odisea por Serra Morena, trabou amizade con outro militar chamado
Marin Truq, francés de nacemento e coronel do exército español. Unha tarde
nunha pousada, mentres bebían cadansúa xerra de viño, contáronse as súas
experiencias neste país de tolos a cuxo rei viñeran servir. Alfonso van Worden
narrou, a grandes trazos, o relato que logo aparecería manuscrito en Zaragoza,
mentres que Marin Truq contou ao flamengo como, sendo un xove galo, se alistou
no Corpo de Enxeñeiros do Rei de España, dado que a súa modesta orixe lle tería
impedido prosperar na carreira militar do seu país, Francia, onde a
oficialidade de alto rango estaba destinada para berces máis nobres có seu.
Segundo
dixo o enxeñeiro, no ano 1718 ao ministro Alberoni non se lle ocorreu mellor idea que envíalo
coa armada destinada a conquistar Sicilia, chegando a Palermo un caloroso día
de xullo. Marin relembrou a van Worden aquela desastrosa travesía (…).
Tampouco o
seu percorrido por España fora tranquilo. Marin Truq foi destinado en 1723 a
Cádiz para levantar os planos de praza, coa intención de construír unha maqueta
daquela cidade, aínda que os caprichos do alto mando fixeron que o seu enorme
esforzó acabara esquecido en Madrid, no caixón dalgún despacho do palacio do Bo
Retiro (…).
O francés
amosou igualmente a súa desilusión, tras realizar en Barcelona o mellor
proxecto que ningún enxeñeiro puidera imaxina. Tratábase dunha operación
especulativa entre a burguesía local e o alto mando da rexión, consistente en
roubarlle a Cartaxena o Arsenal Naval e construír un novo na Barceloneta,
levando a Cataluña o Departamento Naval do Mediterráneo. Seguiu narrando Marin:
“Podedes imaxinar o esfozo e a ilusión postos no meu traballo, que coma sempre
acababa sendo rexeitado”. O seu relato, cargado de amargura, continuou
recordadndo como desde Barcelona embarcou para Málaga, co encargo de proxectar
o seu novo porto que coma sempre non chegou a ver construír. Volveu recoller as súas arcas, familia e trebellos para
dirixirse a Zaragoza, esta vez coa misión de fortificar a Alxafería.
Canso de
percorrer o país con máis pena que gloria, foi destinado a proxectar outro
Arsenal, nada menos que a Ferrol no recanto máis afastado da península,
viaxando tras adiantar dos seus aforros o custo do transporte de toda a
familia.
Chegados a
este punto da narración Marin Truq fixo unha pausa: (…) “Pero falta o máis
insólito da miña historia _dixo Marin_ e non quedarei tranquilo se non a coñecedes. Trátase do destino final da miña
aloucada vida ambulante, unha poboación perdida na Fisterra, onde fun dar cos meus ósos moídos pola reuma, A
Coruña”. O seu interlocutor suxeriulle daquela que, antes de deitarse, lle
escribirá as súas impresións daquela inhóspita cidade para poder incorporalas
ao seu propio relato, o manuscrito que despois sería descuberto en Zaragoza.
Máis de tres horas tardou Marin en escribir o seu texto (…), con tal mala
fortuna que o documento quedou imprudentemente esquecido, sen que nunca chegara
ás mans do aventureiro flamengo. Pasaron máis de dous séculos ata que o
manuscrito de Marin Truq foi atopado no Arquivo do Reino de Galicia, chegando
ás miñas mans en outubro de 1985, grazas á amabilidade de D. Antonio Gil Merino.
A estas alturas do relato, supoño que lles interesará saber o que escribiu
sobre a nosa cidade o oficial francés do Corpo de Enxeñeiros. Algunhas partes
do manuscrito xa as publiquei hai anos, pero o seu contido completo segue
parecéndome moi interesante.
(…)
(Porto da Coruña no s. XVIII, foto reproducida polo prof. Meijide Pardo nun dos seus libros de historia)
Durante a
súa estancia na Coruña, Truq foi comisionado para inspeccionar as prazas e
fortificacións do Reino de Galicia, informando á Capitanía Xeral da súa
situación e necesidades. Esta visita realizouse antes de 1755, recorrendo a
costa entre o río Miño e Castropol. No informe oficial encontrábase incluída a
descrición sobre a cidade da Coruña. Non sabemos como este documento militar
acabou pertencendo ao escritor D. Francisco Vaamonde Lores, descoñecemos como
chegou ás súas mans xunto con outros manuscritos do Exército. Afortunadamente,
todo acabou depositado no Arquivo do Reino cos seus fondos persoaias adquiridos
pola Xunta de Galicia a unha veciña da cidade, cuxo nome non foi dado a
coñecer.
A
descrición da praza iníciase co porto e as súas excelentes condicións, malia a
falta absoluta de limpeza dos vecinos: “A
Praza principal deste Reino é a Coruña, está situada na entrada dunha Península
que forma coa volta que fai a Costa un Porto moi capaz, e bastante abrigado e
bo para todo xénero de Navíos”, aínda que a continuación sobre a súa
limpeza pode lerse: “O pouco coidado dos
memos natural s que o
arruinn botando diariamente nel, terra, cascallos, ruínas
de casas, e todas as inmundicias da Cidade e Pescadería
senqe o Goberno o estorbe”, o porto era un auténtico vertedoiro
de lixo.
Un
enxeñeiro militar, como Marín, non podía deixar de mencionar as murallas, da
que nos fai unha descrición que parece estar escrita uns meses antes da súa
recente restauración: “As casas desta
Cidade por dentro están tan arrimadas a estas murallas que non
deixan terreo pa parapetos regulares e menos para terrapléns
capaces para poñer canóns… As Murallas que miran ao Mar están en mediano estado
e os seus parapetos son suficientes respecto dos que non se poden arrimar os
Navíos a elas, poñas penas que as defenden. Os aires coméronlles as xunturs das pedras e a humidade
fixo crecer nelas moitas hervs e ramas de árbors que
debern arrancar, limpar e revocar con pedra e cal para previr maior
ruína”, xa ven como, desde sempre, muralla e vexetación estiveron
íntimamente unidas.
(Gravado de Coruña do s. XVIII; como no caso anterior, percibimos máis dun muíño na península)
A saúde dos
coruñeses era pésima, aínda que vivían moitos anos. As dous mil seiscentas
familias que compoñían a súa poboación eran vítimas da mala alimentación e das
enfermidades producidas pola humidade: “O
aire da Coruña é bo e os naturais veñen moi vellos. Teñen a cor bastante boa e
teríana mellor se se alimentasen, mais a maior parte do Pobo miúdo mátase de
Fame, a enfermidade que máis se padece é a destilación pola grandísima humidade
da Terra, provenite das choivas continuas que caen aquí, e das máis
qe rodean a Cidade. Poucos médicos e boticas hai nela”. A
alimentación centrábase no millo para as clases populares, o centeo e o trigo
para as clases acomodadas, a froita escaseaba, era mala e pouca, o único que
sobraba na península era o viño: “…carece
de leña e a qe se usa diariamente é de toxos qe
se encontra na cima de todas as montañas”.
(…)
Unha mañá
de novembro de 1755, sentiuse un tremor na casa da rúa Real na que residía o
enxeñeiro. A súa experiencia de tantos anos de traballo permitiulle
identificalo cunha sacudida sísmica, polo que acudiu coa súa carruaxe ás obras
do cárcere, que naqueles días se construía baixo a súa dirección na praia do
Parrote, comprobando como os solos de madeira e os andamios da obra se
esboroaran sen causar maiores danos. Non podía supoñer o noso narrador que se
acababa de producir o maior terremoto do século na cidade de Lisboa (…).
“Esta Praza áchase hoxe dividida en dúas partes, a primeira chamada a
Cidade, posta sobre un cabo de dita Península algo eminente e a outra a
Pescadería que foi un Arrabalde, que se fabricou pouco a pouco desde a Porta
Real ao longo do Porto, e na entrada e máis estreito de dita Península agora
áchase o máis grande, máis poboado e máis rico Lugar de Galicia
[Pueblo de Galicia], pois nel está todo o
Comercio, os Navegantes e as Mestranzas ou Gremios de modo que se poden hoxe
dividir estas dúas habitacións en Cidade Alta e Baixa”.
(…) “Os camiños desta Provincia que son
carreteiros ten de ancho o dos carros da Terra que por demasiado pequenos non
levan case nada, moitos destes camiños son fondos por razón das moitas augas
que os cavan sempre e mais porque os naturais nunca os componen, isto é común a
toda Galicia”.
(…) “As augas que serven de abasto da Coruña
veñen de fóra, e son de dúas fontes, a primeira que é a vella chámase tamén
fonte do santo André [San Andrés],
ten a súa orixe a un tiro de Canón da Muralla da Pescadería de cinco mananciais
que se xuntan nun conduto a flor de terra que sae na Pescadería diante da
Igrexa do santo André nº 39. A segunda empezouse en 1724, para levar augas na
Cidade Alta, veñen do lugar de san Pedro parte debaixo terra parte enriba de
grandes murallas [murallones],
segundo o nivel regular das augas, está un tiro de fusil da Pescadería onde
quedaron por falta de diñeiro para proseguir, e por razón da fortificación nova
non poderá pasar adiantes na mesma conformidade, senón por debaixo de terra ata
a Cidade, onde falta enteiramente auga para beber, e só teñen algún pozos nas
casas particulares, pero de mala calidade, e só poden servir para guisar e
lavar a roupa. Na Península áchanse catro fontes escasas de auga no tempo de
verán, con todo serven moito ao Pobo”. Segundo esta información, o acueduto
das pontes non está derruído como parece, senón sen acabar por falta de
financiación, tamén menciona que xa existía unha fonte na rúa San Andrés
anterior á neoclásica de Neptuno, levantada en 1791.
(Outra pintura do século XVIII, arredor de 1767, cando a expulsión dos xesuítas, vese que embarcaban no porto coruñés)
(…) “Os Muíños para moer o trigo están fóra son
de auga, e poucos para o abasto do Lugar [Pueblo], a maior parte do Pan que se consume vén a diario de Betanzos, cidade
a 3 leguas da Coruña, e de Bergantiños lugar a dúas leguas, e faltando este pan
un día, quedan Famentos os seus moradores. Na Península hai un muíño de vento
que pode servir moito en tempo de sitio para o abasto da Guarnición, esta falta
de Muíños tan esencial dun Lugar debérase remediar canto antes, e pódese con
facilidade facendo outros Muíños de vento na mesma Península”. (…)
“Tamén falta na Coruña almacéns de trigo, non os hai, nin públicos nin
particulares, vén o gran ou fariña de fóra todos os sábados (que é o día de
Mercado) á Praza onde compra o Pobo o que necesita, ou o que pode co que se
acha sempre na continxencia de faltar do que máis lle importa para a súa
subsistencia, cincunstancia perigosa para esta Praza, que se pode afamar con
non levar, ou embarazar que se leve, só unha semana os grans da Campaña da
Cidade ou o pan de Vetanzos”. Como se ve a poboación vivía ao día,
permitindo con iso que os subministradores de pan abusaran dos presos, e
incluso boicoteaban a súa venda, como soía ocorrer acotío: “Experimentouse o ano pasado a importante falta de providencia por
moitos días que careceu de pan esta Cidade porque os Colleiteiros cerraron os seus trigos para
facelos subir de prezo, abuso que se debe castigar, e que o gobernó da Cidade
debe previr facendo Almacéns de Trigo para o público en casos semellantes, que
cada día pode ocorrer”.
(Este cadro pódese apreciar no Museo do Castelo de san Antón; volvemos ver unha fermosa estampa da Coruña amurallada do século XVIII)
Ningún comentario:
Publicar un comentario