xoves, 30 de maio de 2019

COLABORACIÓNS ESPECIAIS


Unha historia acaecida en Cerceda

(Esta é unha das fermosísimas pontes onde noutrora se celebraban os bautismos das criaturas no ventre materno. É a Ponte da Ramallosa)

A min contouma unha anciá no asilo de Betanzos como verdadeira… A historia localízase en Cerceda.

Unha vez estaban unhas mulleres lavando no lavadoiro e pasou por alí un mozo, colleu auga das mans e salferiuna por riba delas, mentres decía: no nome do Pai, do Fillo e do Espírito Santo. Amén. E coa mesma foise. As mulleres quedaron pensando que era unha especie de brincadeira, pouco menos ca un xogo. Pasado un tempo, unha desas mulleres, que estaba embarazada, deu a luz xemelgos, pero naceron mortos ou morreron no parto e foron enterrados na horta pé da casa. O caso foi que cada que aquel mozo pasaba preto da casa, oíase perfectamente que unha voz decía: Ese é o meu padriño, e outra voz respondía: E o meu tamén. E as dúas engadían: Aquí non estamos ben. E a cousa repetíase cada vez que aquel mozo pasaba por alí. As voces oíanse claramente. Ata que desenterraron os corpos e déronlles sepultura no campo santo. Daquela xa nunca máis se oíron as voces.

                                            Rosa Fernández Salmonte, profesora do IESP ‘Eusebio da Guarda’.



 (Caída de auga en Cerceda, A Coruña. As fotos foron tiradas de Internet)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Nota: Esta historia entronca ben na tradición antropolóxica galega. Versa sobre a comunicación paranormal entre ánimas do outro mundo con seres do mundo dos vivos. Na literatura universal son coñecidos algún casos prototípicos: o pai de Hamlet que se comunica despois de morto co fillo, e nas lendas populares que serven de base ao Convidado de pedra de Tirso tamén o vemos. Na nosa literatura son moitos os autores que se nutren neste eido antropolóxico: entre eles, Castelao, Cunqueiro e Fole, por poñer un par de exemplos. Con respecto ao tema nuclear do relato, o bautismo anticipado, tendes que ter presentes dous factores: un, que ata non hai moito, a igrexa adoutrinaba os fieis no sentido de que os meniños acabados de nacer, mortos sen bautismo, ían dereitiños ao limbo, non ao paraíso; e segundo, que antes había moita máis mortandade infantil. Pero moitísima máis: fixádevos na existencia (aínda visible nos repertorios fraseolóxicos e paremiolóxicos) da frase galega mercar o berce antes de que naza o neno, sinónima daqueloutra moito máis coñecida poñer o carro antes cós bois. Inda a nosa avoa coruñesa, xa defuntiña, nada na primeira década do século XX, rifaba connosco porque tiñamos xa o carriño de bebé e mais o berce meses antes de que nacese Suso (ano 1986).

En Galicia documéntase ben o rito do bautismo anticipado. Aforro discurso se remito directamente ao estupendo artigo da Galipedia (https://gl.wikipedia.org/wiki/Bautismo_anticipado).

(Nota de Charo Soto).

 (Xemelgos famosos na historia da cultura europea: Cástor e Pólux. Obra de Miguelanxo, están no Capitolio, en Roma)

Ningún comentario:

Publicar un comentario