ENTREVISTAS AOS AMIGOS. ENTREVISTA A ALEXANDRE VEIGA
RODRÍGUEZ.
Mª R. Soto: -Grazas infinitas, caro amigo, por desviar
parte do teu tempo para o noso blog. Preséntate, por favor, dille aos meus
alumnos quen es.
-Son Alexandre Veiga, Catedrático de Lingua Española
na Facultade de Humanidades de Lugo, Universidade de Santiago de Compostela.
(Todas as fotos foron tomadas da Internet)
-Non coñezo un lugués que non ame apaixonadamente
Lugo, e ti non es unha excepción. Aconséllanos un bo itinerario, dinos que
obxecto de arte ou de (pre)historia consideras máis imprescindible, que nos
recomendas xantar?
-Na capital inaugurouse aínda non hai moito tempo un
“museo interactivo” histórico, coñecido pola sigla MIHL, que, sobre todo cando
se está celebrando algunha exposición ou serie de actos culturais, pode ser
unha boa visita para escolares ou alumnos de secundaria. En calquera caso,
nunha visita a Lugo con intereses culturais non debe deixar de visitarse, por
unha parte, o museo provincial e, por outra, a catedral, que inclúe o seu
propio museo. No museo provincial, ademais dos cadros da pintora luguesa Julia
Minguillón, de esculturas de Asorei, de fondos pictóricos procedentes Prado en
Madrid, dalgún mosaico romano e máis da colección de reloxios de sol exposta no
claustro, chaman sempre a atención especialmente as pezas en ouro da colección
Álvaro Gil, sobre todo o torques de Burela e un pequeno carneiro con ás de
orixe aínda non establecida con seguridade. Fóra da cidade, pero a distancia
non moi longa, son pouco menos que obrigadas as visitas a Santa Eulalia de
Bóveda (templo paleocristián “rodeado de misterio”) e máis ao Castro de
Viladonga e o seu museo.
¿Xantar? Sobran opcións nesta cidade, que, en certo
modo, sempre fixo xirar a súa vida en torno á gastronomía. O mellor é dar unha
volta polas rúas da parte vella, en especial a Rúa Nova e máis a Rúa da Cruz,
onde atoparemos dende restaurantes “de alto nivel” ata magníficos lugares de
tapas e mesóns a prezos perfeitamente asequibles. Un pulpiño non debe faltar
nunha visita a Lugo.
-Agora vaiamos ao Lugo da túa infancia. Onde
estudaches ti o bacharelato? Que profes recordas con máis afecto?
-Estudei no entonces chamado “Instituto Nacional
Masculino de Enseñanza Media”, hoxe “IES Lucus Augusti”, moi ben situado á
beira do parque “Rosalía de Castro” e xa entón (agora máis) dotado de moi boas
instalacións, tanto no propio edificio como no seu entorno (pavillón
polideportivo, etc.). A biblioteca conta cuns fondos bibliográficos realmente
singulares e valiosos (é mágoa que o seu depósito non poida estar aberto ao público)
e no primeiro piso pódese admirar unha magnífica colección de animais
disecados, debida a un catedrático de Ciencias Naturais da posguerra, don
Francisco Bernis Madrazo, ornitólogo que sería xefe de sección no Museo de
Ciencias Naturais de Madrid e cofundador da Sociedade Española de Ornitoloxía.
Entre os meus profesores sen dúbida destacaron, en relación á que sería a miña
traxectoria posterior, dous: Xesús Alonso Montero (Lingua e Literatura
Españolas) e máis Amable Veiga Arias (Latín), que, ademais de profesor, foi o
meu pai. Creo que non é casualidade que nos anos en que estes dous catedráticos
de Letras coincidiron naquel instituto, nel se formasen non poucos posteriores
catedráticos de universidade tamén de orientación filolóxica (Arcadio López
Casanova, Antón Santamarina, Jesús Pena Seijas, José Luis Rodríguez, Camilo
Flores Varela, eu mesmo...) e das súas aulas xurdisen, sempre co xermolo que D.
Xesús Alonso sabía tan ben coidar e facer medrar, nomes de sona na poesía
galega contemporánea como Darío Xoán Cabana, Xesús Rábade Paredes, Fiz Vergara
Vilariño, os irmáns Valcárcel ou Claudio Rodríguez Fer. Dubido moito que outro
centro de ensino medio, en España ou fóra, vise xurdir en poucos anos unha
xeración comparable de filólogos e amantes das Letras. Non cabe dúbida de que
entre as décadas dos sesenta e os setenta o “meu” instituto vivía unha
verdadeira idade de ouro.
(Instituto 'Lucus Augusti')
E non quero deixar de lembrar a Don Saturno Lois
Piñeiro, notable artista plástico e, para min, profesor de debuxo e
manualidades, xa daquela moi entrado en anos, unha persoa excepcional a quen,
clase tras clase, puñamos ao borde do ataque de nervios coa nosa indisciplina.
-Ti es un dos máis grandes fonólogos do país, e todos
os aprendices de lingüista sabemos da importancia da fonoloxía e o que fixo
avanzar a ciencia da linguaxe desde os anos 30; mais tamén es un experto en
morfoloxía verbal. A min antóllaseme que o subsistema verbal é máis estático có
primeiro nivel mentado, o da fonoloxía. Coas novas máquinas, espectrógrafos,
programas de ordenadores específicos e demais, parece que este último se presta
a maiores avances. Que opinas? Se tiveses que dedicarte só a unha destas dúas
disciplinas, con cal quedabas?
-Teño que deixar esta pregunta, en rigor, sen
resposta, basicamente porque non me podería inclinar en exclusiva por ningún
dos dous ámbitos de investigación. Ademais, son incapaz de estar moito tempo
seguido traballando na mesma liña, e constantemente salto do fonolóxico ao verbal
e do sincrónico o diacrónico, alternando aspectos concretos de estudo. Nos
últimos anos, por exemplo, dediqueime moito a problemas de relectura crítica do
“Poema de Fernán González” (s. XIII), sobre todo no referente a construcións
verbais que non sempre me parecen ben establecidas nas edicións críticas do
texto. Os avances técnicos ós que fixeches referencia benefician máis
directamente ao estudo da fonética, e non penses que ás veces non boto en falla
algo parecido a uns “espectrogramas” que reflectisen a sustancia de contido
gramatical expresada polas correspondentes formas.
-Como honra Lugo a memoria do teu pai, que en gloria
estea, o señor Amable Veiga? Porque non me cabe a menor dúbida de que o autor
daquela obra, Algunas calas en los
orígenes del gallego (básica para coñecermos e valorarmos os primeiros
documentos que testemuñan o nacemento do noso idioma) merece xa non digo unha
estatua, quizais máis do gusto do XIX, pero si o nome dunha rúa ou praza...
-Son a persoa menos indicada para pronunciarme nese
senso. A min abóndame con percibir constantemente o tan respeituoso recordo que,
en xeral, os que foron os seus alumnos gardan do meu pai, de quen aprendín
tantas cousas non só relativas á investigación lingüística, senón tamén en
canto á práctica da docencia. Non son poucos, por outra parte, os antigos
profesores de Bacharelato do meu instituto -que foi, por certo, o primeiro
Instituto de Ensino Medio de Galicia, fundado en 1842- que creo merecedores
dunha rúa ou praza, empezando polo antes mencionado don Francisco Bernis
Madrazo, e sen esquecer a Filgueira Valverde (que por aquí pasou) ou a D.
Valentín Portabales, director do centro por varias décadas entre os séculos XIX
e XX, pero hai máis nomes de momento inxustamente esquecidos.
-Que escribes arestora? Que estás lendo? Como vai esa
editorial da que formas parte?
-Como anticipei, paso constantemente dun tema a outro
e teño pendentes de finalización cando menos tres libros (por non dicir catro)
que teño empezados. Espero, cando menos, rematar dous, que teño moi avanzados,
ao longo de 2016. A editorial (“Axac”) pouco a pouco, vai adiante, levamos xa
máis de sesenta títulos publicados, o que ten o seu mérito nos tempos que
corren e tendo en conta que publicamos, sobre todo, libros relacionados coa
lingüística, que nunca permitirán pensar en grandes cifras de vendas.
-Que lle pides ao futuro?
-Sei o que lle pediría ao pasado, pero o pasado xa
está escrito. Agora só desexo ver algunha perspectiva vital minimamente sólida
para as dúas fillas que teño e ser capaz de rematar algúns dos meus proxectos
investigadores aínda pendentes e, por que non, algún proxecto de creación musical
(a miña máis fonda frustración) que tamén teño, pero pensar no futuro é algo
que sempre nos condena á conxectura.
-Unha aperta desde aquí, unha agradecida e forte
aperta, Alexandre.
-Outra igual de forte.
(O cadro fotografado titúlase 'A escola de Doloriñas' e é un dos máis representativos da obra pictórica da artista lucense Julia Minguillón)
Ningún comentario:
Publicar un comentario